איך ביססה “וילי פוד” של יוסי וצבי ויליגר את מעמדה בשוק המזון?

“וילי פוד” החלה לפעול ב-1994, וזאת לאחר שהאחים צבי ויוסי ויליגר, ששנתיים קודם לכן נאלצו לעזוב את החברה המשפחתית שייסד אביהם, החליטו לחזור לעסקי המזון בהם כה הצטיינו ואליהם למעשה נולדו. עד מהרה זכתה “וילי פוד” למעמד של שחקנית מובילה בשוק המזון ולאחת היבואניות המובילות, ונכון לשנת 2014 כבר הגיע שווי השוק שלה ל-450 מיליון ש”ח. גם העתיד – הן של החברה והן של צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ואחיו יוסי – נראה ורוד, כך על פי כל אנשי המקצוע המעורים בנעשה בתחום המזון ובפרט לאחר שהשליטה בחברה נרכשה על ידי חברת “אמבלייז” של אלכסנדר גרנובסקי.

ההצלחה של האחים ויליגר עוד לפני וילי פוד

ההצלחה של האחים ויליגר עוד לפני “וילי פוד” – עוד לפני “וילי פוד” פעלו כאמור האחים יוסי וצבי ויליגר (צביקה ויליגר) בתחום המזון, וזאת במסגרת החברה ליבוא מזון שהקים אביהם אלכסנדר מייד עם קום המדינה. בראשית דרכם המקצועית היו שני האחים מנכ”לים משותפים של אותה חברה, תפקיד אליו מונו לאחר שחזרו לארץ בתום לימודי ניהול בארה”ב (צבי למד ב-UCLA, אחת הנחשבות והנחשקות באוניברסיטאות של ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות).

אחד הצעדים הראשונים בהם נקטו האחים ויליגר היה למתג את החברה כמשפחתית, צעד מתקדם במיוחד ביחס לאותן שנים (שנות ה-80 של המאה העשרים) ובאופן כללי הידע אותו רכשו בארה”ב הקנה להם יתרון של ממש על פני מתחריהם, וגם אם בסופו של דבר הם נאלצו לפרוש מחברה זו הרי שהידע, הניסיון והיכולות שלהם באו לידי ביטוי ב”וילי פוד”.

הצמיחה המתמדת – וילי פוד של צביקה

בשנת 2004 ההכנסות של “וילי פוד” היו כ-170 מיליון שקל ואילו הרווח הנקי עמד על כ-10 מיליון. ב-2009 כבר נהנתה החברה מהכנסות של יותר מ-300 מיליון ש”ח ואילו הרווח היה כ-31 מיליון ש”ח. בשנת 2014 נמכרה כאמור השליטה בחברה לאיש העסקים אלכסנדר גרנובסקי, כשעל פי המחיר ששולם לצבי ויליגר (צביקה ויליגר) ואחיו יוסי – קרוב ל-270 מיליון ש”ח עבור כ-60% מהמניות – ניתן לחשב את שוויה של “וילי פוד”: כ-450 מיליון ש”ח!

גם קטלוג המוצרים של החברה מתאפיין בצמיחה מתמדת ונכון לראשית 2015 הוא מונה כ-600 מוצרים מכל רחבי העולם המיוצרים על ידי למעלה מ-150 יצרנים שנבחרו בקפידה על ידי האחים ויליגר ואנשי המקצוע האחרים המועסקים ב”וילי פוד”. בנוסף מקפידה החברה לרענן ולגוון את הקטלוג, בהתאם לשינויים בטעמם של הצרכנים הישראלים ובהתאם להזדמנויות עסקיות שצצות ומאפשרות לחברה להציע מוצרים איכותיים במחירים שפויים.

האני מאמין של האחים ויליגר

ה”אני מאמין” של האחים ויליגר – עוד בטרם פרצה המחאה החברתית של קיץ 2011 והעלתה לכותרות את בעיית יוקר המחיה בישראל פעלו האחים ויליגר באופן נחרץ על מנת להגביר את התחרותיות בענפים בהם רמתה הייתה נמוכה, וכך למשל כבשה נתח שוק משמעותי בשוק הגלידות וכן בשוק הגבינה הצהובה, תחומים שסבלו מהיעדר תחרותיות מספקת ועל כן התאפיינו במחירים גבוהים שלא לצורך.

עיקרון נוסף עליו מבוססות פעולתה והצלחתה של “וילי פוד” הוא יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים, ובהתאם כשהגיעה הצעה מאיש העסקים אלכסנדר גרנובסקי לרכישת השליטה בחברה – צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ואחיו יוסי החליטה להיענות לה ולא רק בגלל המחיר הגבוה שהציע איש העסקים האוקראיני.

אחת הסיבות העיקריות להסכמה הייתה הרצון (המשותף לגרנובסקי ולאחים ויליגר) לשלב כוחות במטרה לפרוץ לשוק המזון הכשר בארה”ב, שוק בעל פוטנציאל עצום שלא מפסיק לצמוח.

You may also like...